Koszty bezpośrednio i pośrednio związane z procesem reklamacyjnym
Spółka uprawniona jest do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów ponoszonych przez dystrybutora kosztów, którymi zostanie obciążona, w związku z procedurą reklamacyjną (niezależnie od tego czy w ramach procedury następuje wymiana/zwrot/obniżka ceny) oraz w związku z poniesionymi kosztami dotyczącymi sprzedaży niewykorzystanego (wadliwego) kruszywa.
Ryzyko ponoszenia kosztów z tytułu dostarczenia wadliwych produktów, w tym kosztów wymiany, transportu, naprawy, demontażu itp. jest standardowym ryzykiem biznesowym, którego nie da się wykluczyć przy prowadzeniu procesów produkcyjnych na masową skalę. Zgadzając się na ponoszenie tego rodzaju ryzyk, spółka zapewnia sobie możliwość uzyskiwania przychodów z prowadzonej działalności.
Stan faktyczny
Podatnik, będący czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność w zakresie wydobycia oraz przetwórstwa naturalnych surowców skalnych. Wydobywane kruszywo jest sprzedawane ostatecznym nabywcom za pośrednictwem dystrybutora, będącego podmiotem powiązanym z podatnikiem.
W przypadku, gdy kruszywo nie spełnia parametrów jakościowych nabywca może wystąpić z roszczeniem z tytułu rękojmi lub gwarancji do dys- trybutora. W zależności od sytuacji, dystrybutor dokonuje wymiany/zwrotu kruszywa albo obniżki ceny. Dystrybutor ponosi koszty związane z procesem reklamacyjnym, w szczególności koszty transportu, naprawy oraz koszty zwrotu wobec klienta za poniesione przez klienta wydatki, jeżeli to nabywca dokonywał naprawy. Niekiedy, po zakończeniu procesu reklamacyjnego istnieje możliwość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta